Public space

Znaczyć i oznaczać, Madrid, Spain

wizka 1

W krajobrazie Madrytu i Hiszpanii można zaobserwować pewne estetyczne zjawisko- surowe ślepe ściany, pokryte intensywnie żółtą teksturą, będącą w rzeczywistości warstwą poliuretanu natryskowego, stanowiącego zabezpieczenie ściany przed wilgocią na pewnym etapie procesu budowlanego. Powszechność „żółtych ścian” w Hiszpanii tłumaczy kryzys na rynku nieruchomości z 2008 roku, który zatrzymał rozpędzoną machinę rynku mieszkaniowego zmieniając krajobraz Hiszpanii. Warstwa ta świadczy zatem o procesie przekształceń struktury miasta i pojawia s w dwóch przypadkach: może być śladem wyburzenia lub tymczasową warstwą izolacyjną, w miejscu gdzie zaplanowano dobudowę. W pierwszym przypadku istnieje w tkance śródmiejskiej, poddawanej przebudowie dla zwiększenia intensywności i jakości struktury miejskiej i jest reprezentacją przeszłości, przedstawiającą wyburzony obiekt. W drugim przypadku tekstura pojawia się poza ścisłym centrum w nowych dzielnicach i na kilkuletnich budynkach. Wynika wówczas z zatrzymania procesu budowlanego i mówi o planach budowlanych, zatem odnosi się do przyszłości. Obydwa te znaczenia wykorzystano w projekcie.

Przedmiotem projektu jest Arco de la Vittoria, który jako monument gloryfikujący zwycięstwo strony walczącej w wojnie domowej, jest obiektem kontrowersyjnym, artefaktem podkreślającym podział wew. społeczeństwa. Projekt to gra formalna wynikającą z przestrzennej roli i rozbudowanego znaczenia semantycznego Łuku. Interwencja polega na aplikacji surowej tekstury poliestyrenu na elewację frontową i tylną Łuku Tryumfalnego i ckowite ich pokrycie na wzór zabezpieczonych ścian w otwartym (przerwanym) procesie budowlanym. Celem interwencji jest nie tylko podważenie pierwotnej symboliki Łuku, ale przede wszystkim otwarcie nowego pola interpretacyjnego w różnych kontekstach: architektonicznym formy łuku tryumfalnego, historycznym (upamiętniającym), procesu modernizacji miasta i kryzysu ekonomicznego z 2008 roku.

W kontekście architektonicznym działanie polemizuje z tradycją łuku tryumfalnego pochodzącego z antyku podważając jednocześnie funkcję upamiętniającą obiektu. Interwencja formalnie otwiera bryłę obiektu, przekształcając go w hipotetyczny fragment pewnej większej całości, nieokreślonego architektonicznego wydarzenia pozostającego w procesie, nie posiadającego klarownej funkcji i genezy. Podążając za dualną symboliką „żółtych ścian” nieokreślona pozostaje jego przeszłość – diagnoza prawdy historycznej jak i przyszłość – szansa na obiektywną ocenę wydarzeń i konsekwecji hiszpańskiej wojny domowej. Ta drastyczna zmiana formy w kontekście pierwotnej upamiętniającej funkcji, poddaje pod wątpliwość słuszność tryumfalnego przekazu monumentu.

visualisación